Ciri Ciri Seorang Fasilitator yang Awesome!

Assalamualaikum wbt.

Sejak baru pulang daripada Kuala Lumpur dan memulakan proses hibernasi diri di rumah. Saya semakin rajin untuk menulis artikel di laman ini.

Sudah sekian lamanya laman ini bersawang, berhabuk dan banyak spam mesej yang mahu merosakkan laman ini, saya usaha sedaya upaya mempertahankannya daripada terus terbiar. Chewaaah!

Syafiq Aizat Mahamad Fuad

Barisan fasilitator untuk Minggu Haluan Siswa di Kolej Profesional MARA Bandar Penawar bagi sesi 2010.

Seingatnya, saya mula menjadi fasilitator pada umur 18 tahun. Sudah tentulah, sebenarnya pada umur saya 16 tahun apabila saya dilantik menjadi fasilitator untuk program orientasi pelajar asrama di SMK Mahsuri. Waktu tu, saya adalah salah seorang Exco Kebajikan yang bertugas menjaga dan merawati pelajar asrama yang kesakitan mahupun yang ingin ponteng sekolah. Woahoo!

Apakah ciri ciri yang perlu ada pada seorang fasilitator yang berkualiti?

Kalau nak ciri-ciri, berteori bagai, maka berikut adalah ciri cirinya.

1. Seorang yang fleksibel

Menjadi seorang yang fleksibel bermaksud mobiliti dengan semua tugasan yang diberikan samada dalam aspek mengendalikan slot, mengendalikan kumpulan kecil atau besar, menyedia-urus keperluan teknikal program dan sebagainya.

Ia juga bermaksud seseorang fasilitator yang fleksibel memahami gerak kerja fasilitator yang lain secara umumnya. Contoh, Fasilitator A sedang berada di luar, menguruskan peserta yang keracunan makanan, maka fasilitator B akan memainkan peranan menggantikan ketiadaan fasilitator A dengan bersedia dengan sebarang kemungkinan.

2. Sedia belajar dan berkongsi

Menjadi seorang fasilitator perlu sedia untuk belajar perkara baharu dan berkongsi ilmunya dengan orang yang lain. Well, maksud belajar adalah belajar. Bukan copy paste modul orang lain, kemudian pengisian ke laut.

Saya teringat suatu masa dahulu, saya juga kaki copy paste modul orang lain. Akhirnya pengisian ke laut. Sehingga akhirnya saya belajar untuk menambahbaik modul sendiri dengan proses pembelajaran Neuro Linguistic Programming, Professional Learning Facilitator dan sharing daripada sukarelawan senior YATIM yang lain, maka modul saya bertambahbaik. Nak bukti?

Sila lakukan carian Modul Motivasi : Terbanglah Jauh!

Ini adalah satu-satunya artikel yang saya kongsikan di dalam laman ini dan anda yang membacanya seolah olah akan merasakan bahawa anda sedang berada di dalam program saya.

Saya geram + berbulu + panas hati bila ada orang yang duduk di dalam program saya, dan kemudian cuba cuba nak copy paste modul yang saya gunakan.

“Der, jangan copy paste. Datang dan duduk belajar. Tapi nak belajar kena lah ada adab. ”

“Apa adabnya?”

“Sila google adab nak belajar. Jangan google adab untuk copy paste!” Ketawa saya puas puas.

Modul yang saya praktiskan sekarang adalah kombinasi modul TC!, WU!, AF, dan OSS.

Nak tahu maksud singkatan tersebut, sila piyem saya di facebook.

Ada orang mungkin berkata, “Eleh, nak bagi modul. Bagi jelah slide dan video semua..”

Ini jawapan saya, “Kalau aku bagi slide aku pun, korang boleh present ke?”

Sebab itu, datang dan belajar. Bukan copy-paste.

Syafiq Aizat Mahamad Fuad

Barisan Sukarelawan YATIM 2014, di program Aspirasi Minda, Pusat Alang Sedayu, Gombak.

3.  Mempunyai skil komunikasi yang superb!

Untuk menjadi seorang fasilitator yang awesome, kita perlu mempunyai skil komunikasi yang superb. Takpayahlah sampai level superman, cukuplah skil komunikasi yang membuat orang lain senang dengan kita.

Di dalam program Awesome Facilitator!, anda akan belajar enam teknik untuk membuatkan orang lain suka terhadap kita dengan sangat cepat. Opss, terlupa pulak nak perkenalkan modul ni.

Awesome Facilitator! adalah sebuah modul kendalian Al Faruq Academy yang memfokuskan ciri – ciri terbaik yang perlu ada pada seorang fasilitator, ahli PRS, ahli Nuqaba dan ahli BADAR dan juga daie secara keseluruhannya.

Opss. Terpromote pulak.

Cukuplah tiga ciri fasilitator dahulu sebagai mukadimah. Nanti saya akan share lagi Ciri -ciri seorang fasilitator yang Awesome! dalam artikel yang kedua.

Eh, kedekutnya mamat Syafiq ni!

Beb, kalau yang tiga ini pun kau belum power, jangan cerita lah yang lagi enam!

Learn it!
Do it!
Live it!
Improve and Be Better!

# Nota : Dukacitanya dimaklumkan bahawa e-buku OH YEAH! Sebenarnya Saya Seorang Fasilitator! telah dihentikan jualannya untuk memberi fokus kepada penerbitan dengan lebih serius.

Tinggalkan Jawapan

