Modul Motivasi : Terbanglah Jauh!

2

Saya adalah seorang Fasilitator Pembelajaran Profesional (PLF). Kami ditekankan, oleh pengasas Sistem Pembelajaran Profesional Take Charge Sdn Bhd Encik Mohd Rizal bin Hassan bahawa seseorang fasilitator itu perlu ikhlas dalam berkongsi sesuatu.

Proses perkongsian perlu dibentangkan dengan cara yang paling menarik, supaya proses pembelajaran itu bertambah menarik.

Proses pembelajaran yang menarik akan membuatkan peserta terus tertarik untuk meneruskan aktiviti seterusnya,

Maka di dalam bab ini, saya ingin berkongsi salah satu modul yang digunakan oleh saya dan bagaimana saya menjadikan program itu menarik.

Modul ini saya namakan sebagai Terbang Jauh. Saya pasti ada beberapa modul lain yang mempunyai sedikit persamaan dengan modul ini, tetapi dengan nama yang lain.

Modul : Terbang Jauh!

Setiap peserta diberikan sehelai kertas setiap seorang. Ketua Fasilitator bersedia untuk memberikan arahan.

“Semua dah dapat kertas yang fasilitator anda berikan?” Kata Ketua Fasilitator.

“Dah!!!!” peserta menjerit gembira.

“Baiklah, dengan menggunakan kertas yang ada, saya mahu anda tuliskan lima impian yang anda inginkan.” Fasilitator memberikan arahan ringkas.

“Abang boleh bagi contoh tak?”

“Saya dah siap!”

Begitulah karenah peserta.

“Saya beri masa sepuluh minit untuk anda semua.”

Peserta pun mula menulis impian masing masing di atas sehelai kertas yang diberikan. Lagu I have A Dream yang dinyanyikan oleh kumpulan remaja Westlife dimainkan.

Setelah tamat masa yang diberikan, maka Ketua Fasilitator pun bertanya, “Semua dah siap?”

“Dah!!!” Semua peserta menjerit kegirangan.

“Siapa lagi belum siap?”

Ada beberapa peserta yang mengangkat tangan, sambil bertanya beberapa soalan.

“Abang, saya baru tulis tiga.”

“Abang, saya tulis lebih daripada lima. He he he.”

Ketua fasilitator tersenyum kemudian menyambung, “Cuba perhatikan setiap seorang daripada kamu. Semua orang telah menulis impian mereka di atas kertas masing masing. Ini bermakna semua orang mempunyai impian.”

“Kamu ada impian kamu, abang ada impian abang, kakak Izzati pun ada impian dia.”

“Impian ini juga adalah matlamat di dalam hidup kamu.  Seseorang yang tidak mempunyai matlamat ibarat sebuah kereta lumba yang dipandu laju tetapi tidak mempunyai destinasinya.”

“Begitu juga sebagai seorang pelajar, kita mestilah mempunyai matlamat. Belajar tanpa matlamat ibarat menembak tanpa sasaran.”

Semua peserta mengangguk faham. Mereka jelas dengan penjelasan yang diberikan oleh Ketua Fasilitator.

“Baiklah, kita teruskan aktiviti seterusnya. Boleh?”

“Boleh!!!”

“Dengan menggunakan kertas yang ada. Abang mahu kamu bina sebuah kapal terbang yang boleh terbang jauh. Abang beri kamu masa sepuluh minit. Baiklah, mulakan sekarang!”

Lagu tema Pink Panther dimainkan.

Peserta begitu tekun membina kapal terbang masing masing. Pelbagai teknik membina kapal terbang dapat diperhatikan dan ada pelbagai bentuk kapal terbang. Manakala yang tidak tahu teknik untuk membina kapal terbang meminta tunjuk ajar daripada kawan – kawan dan fasilitator.

“Semua dah siap?” Tanya Ketua Fasilitator.

“Dah!!!!” balas peserta.

Ketua Fasilitator menyambung, “Saya mahu semua orang berdiri di sini.” Arah Ketua fasilitator sambil menunjukkan tempat dia berdiri.

Semua peserta bergegas untuk berkumpul di tempat seperti yang diarahkan oleh Ketua Fasilitator.

Ketua Fasilitator berjalan beberapa langkah ke depan.

“Selepas ini, kamu akan menguji sejauh manakah kapal terbang kamu mampu terbang.”

“Jika kapal terbang kamu tidak berjaya melepasi garisan ini, kamu tidak akan berjaya untuk mencapai impian kamu.” Ketua Fasilitator memulakan provokasi.

Untuk membaca lebih lanjut, sila dapatkan buku OH YEAH! Sebenarnya Saya seorang Fasilitator di link berikut.

sayafasilitator.blogspot.com

Nota 1 : artikel ini merupakan sebahagian daripada bab dalam Buku saya, OH YEAH! Sebenarnya Saya Seorang Fasilitator.

Nota 2 : Artikel ini hak milik saya, namun anda dibenarkan untuk melaksanakan modul ini di tempat anda.
Nota 3 : Semoga sukses!

3 thoughts on “Modul Motivasi : Terbanglah Jauh!

Tinggalkan Jawapan

