Seruan Kepada Siswazah Islam

 

 

 

 

Apabila saya bersua dengan siswazah muda, saya cuba merisik samada mereka ini mempunyai matlamat dalam kehidupan. Saya kecewa melihat kebanyakan mereka, kecuali beberapa individu sahaja, memperlihatkan kehairanan apabila diajukan dengan persoalan ini. Bagi mereka, pandangan yang mengatakan bahawa perjuangan hidup mesti diarahkan kepada matlamat yang berguna merupakan satu impian lapuk.

Saya sedih dengan sikap apathy (sikap tidak apa atau beku) yang ditunjukkan oleh golongan muda yang berpendidikan tinggi. Saya kehilangan ungkapan untuk memberi gambaran mengenai sistem pendidikan kini, yang mana telah bertahun-tahun memberi latihan intelektual tetapi gagal untuk menyedarkan tentang betapa perlunya seseorang itu mempunyai matlamat kehidupan.Seorang insan tidak akan berbeza daripada haiwan jika ia mengharungi hidup ini tanpa mempunyai tujuan dan menumpukan seluruh tenaganya melayani tuntutan nafsu yang rakus.

Abul A’la Maududi

 

A

Antara karya Abul A’la Maududi.

Kredit kepada saudara Nu’man Saadan, daripada Saadan Omar.

Tinggalkan Jawapan

