Ambang Tahun Baru: lain dari yang lain

Perjalanan ke Kuala Lumpur mengambil masa yang agak lama. Aku berkira-kira sendiri,samada mahu pergi atau tak.Pergi ke mana..?

Program Himpunan 1000 jiwa 1 hati ini dianjurkan oleh Raudhatus Sakinah dengan kerjasama beberapa NGO lain seperti Masjid Negara, IKRAM, Kelab Remaja JIM dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.Program yang dilaksanakan di masjid Negara dan Dewan Muktamar di stesen TV-al-Hijrah ini membawa mesej yang amat penting iaitu Anda Bijak Jauhi Zina. Lalu,bijakkah anda untuk mengatakan TIDAK kepada zina..?

Saat hari itu,sedang enak melayari rangkaian sosial yang dimiliki oleh anak Yahudi itu,tanpa sengaja aku telah dijemput oleh Saudara Syazwan melalui Facebook. Lalu,entah apa yang mendorong aku untuk membaca maklumat lanjut mengenainya.Hingga tanpa sengaja aku telah mengklik “akan pergi”. Tiba-tiba,syaitan menghasut aku agar merancang untuk tidak pergi. Aduhai,rasa malaslah nak pergi program last-last minute ni. Teruk benor lah! Bisik hati kecilku yang ‘jahat.’Hehe

Maka,dengan berfikiran positif,aku pun berkata,

“Mana tahu,kalau pergi program ni dapat pengalaman yang lain daripada yang lain. Kata orang,belum cuba belum tahu.”

Setibanya aku di Kuala Lumpur,tanpa melengahkan masa aku terus ke Masjid Negara. Proses pendaftaran terletak dibahagian atas Masjid Negara.Selang 20 minit kemudian,aku ditempatkan bersama sekumpulan pelajar lain bersama seorang fasilitator,Saudara Akmal yang merupakan lepasan universiti yang masih segar dan bugar.

Kebanyakan ahli kumpulanku  merupakan pelajar daripada Politeknik Shah Alam. Selain itu, dua orang merupakan lepasan SPM dan seorang lagi merupakan pelajar semester dua daripada Kolej MARA Banting.

Aktiviti bermula selepas solat Asar,bertempat di Dewan Muktamar.Majlis  itu merupakan Majlis Perasmian Program Himpunan 100 jiwa 1 hati. Ini adalah bahagian yang paling leceh (berdasarkan pengalaman dan kisah hidup sepanjang mengikuti mana-mana program) kerana ia akan melibatkan bahagian di mana orang-orang kenamaan memberi ucapan yang panjang berjela-jela hingga mampu membuatkan semua peserta (terutamanya aku) dijangkiti virus MENGUAP.waaa…

Seusai majlis perasmian,peserta dijemput menikmati jamuan petang. Kami makan sambil menikmati matahari terbenam walaupun tak nampak matahari. Then,solat maghrib dan solat isyak. Tak lupa juga program tazkirah berunsur motivasi yang disampaikan oleh En. Auzan,seorang peguam. Slot  tazkirah ini dimuatkan di antara waktu maghrib dan isyak. Pada aku,slot ini memuatkan teknik motivasi yang terbaik,namun disebabkan kesempitan masa lalu ibrah motivasi itu tidak dapat disampaikan secara holistik.

Selepas solat Isyak,program ABJZ talk ini dilangsungkan di Dewan Muktamar. Walaubagaimanapun,terdapat sedikit kelewatan apabila acara yang sepatutnya berlangsung pada jam 9.00 terpaksa ditunda ke jam 9.40 malam. Pengacara majlis,Wardina Safiiyah menjanjikan sesuatu yang lain daripada yang lain,sebagai ganjaran kerana kesanggupan kami untuk menanti.

Tepat jam 9.32 malam,Wardina memulakan bicara.Aku nukilkan bicara beliau agar kalian memahami apa yang aku rasakan.

Wardina: assalamualaikum salam sejahtera.~(sambil menyanyi)

~Kepada anda semua moga bahagia,

~~Walaupun suara tak sesedap mana,

~~~Tapi boleh lah tahan..kan kan..?

Penonton: ~~ketawa~

Wardina : kak Dina tahu,suara kak Dina tak lah sedap mana. Yang punya suara yang sedap Cuma

orang yang ada nama ZAIN saja.

Penonton: ketawa~~

Wardina : Ziana Zain, Anuar Zain, dan  …..??

Penonton : Maher Zain..!! (jerit hadirin serentak)

Maka lampu dipadamkan..Wardina lalu menawarkan diri untuk menyanyikan sebuah lagu Maher Zain yang bertajuk insyaAllah. Apabila official video clip of InshaAllah didendangkan,Wardina memainkan peranan beliau sebagai mimicking.

Tanpa disangka-sangka,Maher Zain muncul dari belakang pentas dengan diiringi beberapa fasilitator. Secara jujurnya,aku terkejut dan sedikit teruja (sebenarnya sangat-sangat teruja).

Sekian,sampai di sini sahaja artikel ini.Akan bersambung di lain hari.🙂

Syafiq Aizat Mahamad Fuad

2  Januari  2011

0144..

2 thoughts on “Ambang Tahun Baru: lain dari yang lain

    • Saya pun dapat jemputan last minute..
      InsyaAllah..
      kalau saya dapat jemputan lagi,saya akan umumkan di laman ini..
      dan yang terbaru adalah program HImegA di UIA..

Tinggalkan Jawapan

