bagaimana nak ajak orang buat baik..?

InsyaAllah mulai hari ini saya mula menulis siri “Ada Yang Bertanya” yang merupakan koleksi soalan yang ditanyakan kepada saya dalam ceramah-ceramah atau program-program yang saya kendalikan. Dengan ini saya dapat pertingkatkan kekerapan entri blog saya untuk dikongsi bersama.

Ya, bagaimana nak ajak orang kepada kebaikan? Kata seorang hukamak “hiaskan diri anda dengan kebaikan”. Kebaikan adalah sesuatu yang di senangi, mendamaikan, menenangkan dan sebagainya. Apabila kita banyak melakukan kebaikan dan kebaikan itupun nampak pada diri kita, orang lain pun akan suka bergaul dengan kita. Mereka tentunya merasa damai dan tenang dengan kebaikan yang ada pada diri kita. Sikap pemaaf, hemah dan berhikmah, mengutamakan orang lain, perihatin dan sebagainya adalah bunga-bunga akhlak yang akan menjadikan orang lain jatuh cinta pada kebaikan. Semakin mereka bergaul dengan kita semakin mereka tertarik dengan keindahan kebaikan. Tentunya apabila kita mula mengajak mereka kepada kebaikan maka jiwa mereka cepat menyambutnya “bagai orang yang mengantuk disorongkan bantal”.

Begitu juga, jika kita ingin orang lain meninggalkan keburukan, kata ahli hikmak “Tanggalkan keburukan dari diri kamu”. Apa yang ada apabila keburukan ditanggalkan? Bukankah kebaikan berserta segala keindahannya? Bukankah itu yang ingin dimiliki oleh jiwa-jiwa yang waras dan sihat? Bukankah keburukan itu sifatnya menggelisahkan, mengharu birukan dan memporak perandakan jiwa masyarakat. Setiap hati kecil yang sihat bencikan keburukan cuma mungkin mereka ‘tidak kenal’ kebaikan. Jika kita boleh perkenalkan kebaikan pada mereka tentunya tidak ada lagi manusia yang inginkan keburukan melainkan jiwa-jiwa yang rosak dan sakit. Sebenarnya manusia yang memiliki jiwa yang sakit ini tidaklah begitu ramai. Tidak semua manusia yang melakukan keburukan itu jiwanya rosak; ada yang jahil dan tidak pernah mengenal kebaikan kerana latarbelakang keluarga dan masyarakat yang berbeza-beza jadi berilah mereka peluang untuk mengenal kebaikan. Bergaullah dengan mereka dengan ‘wajah-wajah kebaikan’; jadilah seorang yang penyabar, pemaaf, penuh kasih sayang, tenang dan sebagainya.

dipetik dari laman cikgu azmi,MATRI,beseri perlis…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s