Salahudin al ayubi

Pemikiran solahudin al ayubi

Nama sebenarnya Yusof,lahir di Tikrit (Iraq) pada tahun tahun 543H atau 1138M. Ayahnya, Najmuddin Ayyub yang berbangsa Kurdis berasal dari Azzarbaijan. Datuknya berpindah ke Baghdad dengan membawa dua orang putera iaitu Najmuddin Ayyub (Ayah Salahudin) dan Asadudin Syirkuwah. Kemudian,ayahnya dilantik menjadi gabenor di Tikrit dan Asadudin dilantik menjadi panglima tentera.

Sejak kecil, Salahudin diasuh oleh bapa saudaranya, Asadudin (seorang panglima tentera) dengan ilmu ketenteraan dan diasuh oleh ayahnya dengan ilmu agama. Sejak kecil sehingga meningkat dewasa, kehidupan remaja Salahudin sama seperti kanak-kanak yang lain kerana tidak ada tanda-tanda dia akan menjadi masyhur apabila dewasa kelak.

Lane-poole seorang ahli sejarah Inggeris menulis memngenai Salahudin. “Sebagai anak kepada seorang gabenor yang disukai raja, beliau memang menduduki tempat istimewa tetapi beliau   tidak menunjukkan tanda-tanda kehebatan yang bakal tiba. Sebaliknya beliau mempamerkan contoh jiwa yang tenang dan menjauhi kelesuan pemikiran seorang bangsawan.

Selain dididik dan dibesarkan seperti pemuda Kurdis yang lain.Apabila meningkat dewasa,beliau menjadi pemuda yang cekap menunggang kuda lalu menyertai tentera berkuda Sultan Aleppo.Kemudian beliau diarahkan berpindah ke Mesir  walaupun pada mulanya dia menerima perintah itu dengan hati yang berat kerana hatinta lebih mencintai Kota Aleppo. Walaubagaimanapun, selepas berada di Mesir.Bintangnya bersinar terang.

Menurut Shadad, seorang ahli sejarah Arab, “Sebaik sahaja Salahudin berpindah ke Mesir, dunia keseronokan sudah luput dari hatinya. Dia berpaling daripada keseronokan dunia lalu memilih hidup dengan penuh pengabdian kepada Allah.

`              Menurut Lane-poole pula, “Selepas berpindah ke Mesir, Salahudin mula menyusun hidupnya dengan lebih ketat.Beliau bertambah warak dan zuhud. Beliau berpaling daripada  hidup bersenang lenang kepada kehidupan yang lebih bersederhana serta menjadikan dirinya sebagai teladan kepada tenteranya. Sejak itu, beliau mula menumpukan segala usaha  dan tenaganya kepada satu tujuan yang besar, iaitu membina empayar Muslim yang cukup kuat bagi menghalau keluar kaum Kristian dari Baitul Maqdis.

Salahudin Ayubi berubah menjadi seorang yang sangat cintakan agama Islam.Beliau bercita-cita merebut kembali Baitul Maqdis daripada kekuasaan tentera Kristian. Demi tujuan itu, beliau bercita-cita memperkuatkan angkatan tentera Islam.

Impian itu tercapai apabila Sultan Nurudin yang memerintah Mesir mangkat  lalu Salahudin dilantik menjadi ketua angkatan tentera Mesir.Bintangnya terus bersinar.Beberapa tahun kemudian beliau dilantik menjadi Perdana Menteri Mesir.bagi menguatkan pemerintahannya, beliau menyatukan Mesir, Syria, Hijaz, dan Yaman di bawah satu pemerintahan.

Ibnu Shadad, seorang ahli sejarah menulis, “Kerana terbakar dengan semangat bagi memerangi tentera Salib, jihad menjaditajuk perbincangan yang paling digemarinya. Beliau sentiasa berusaha mencari jalan bagi menguatkan pasukan tentera serta berbincang dengan sesiapa yang menyuarakan pendapatnya mengenai persediaan perang itu. Dalam menjayakan usaha jihad,beliau meninggalkan kehidupan dalam kediaman dan keluarga, serta memilih kehidupan dalam khemah tentera.

Seterusnya Ibnu Shadad menulis, “Di medan perang, Salahudin seperti seorang ibu yang kehilangan anaknya.Beliau kelihatan sentiasa berada di atas kudanya bergerak dari penjuru medan perang ke penjuru yang lain sambil meyeru tenteranya supaya berjuang kerana Allah. Sepanjang berlangsungnya peperangan, Salahudin sentiasa berpuasa pada siang hari walaupun beliau demam sehingga doktor peribadinya menyuruhnya berbuka. ”

Kemuncak perjuangan Salahudin apabila tenteranya berjaya mengalahkan tentera Salib di Hittin pada 4hb Julai 1187.Kejayaan ini membawa kepada jatuhnya Baitul Maqdis pada 15 Oktober 1187 bersamaan hari Jumaat, 27 Rejab 583 Hijrah.

Menyentuh kemenangan itu, Lane-poole menulis, “Bunga kesatriaan sudah diambil oleh Salahudin Ayubi. Raja Baitul Maqdis, Reginald of Chatillon, Josellin of Courlenay, Humprey of Toron, Masters of Temple and Hospital dan ramai lagi pembesar-pembesar yang lain sudah ditawan.Para kesatriaan yang lain berada di bawah tawanan tentera Islam. Sesiapa yang hidup daripada kalangan kebanyakan  sudah menjadi tawanan.Seorang tentera Arab dilihat menarik sejumlah tiga puluh tentera yang ditawannya diikat dengan tali khemah. Mayat-mayat bertimbun-timbun seperti batu bata di samping tanda salib-salib yang patah dan kepala-kepala yang bertaburan di atas tanah bagaikan buah-buah tembikai.

Ketika Kota Jerussalem ditawan tentera salib pada 15 Julai 1909 keadaan begitu menyayat hati apabila tentera salib bertindak kejam dengan membunuh hampir kesemua penduduk yang beragama Islam termasuk wanita dan kanak-kanak. Pembunuhan kejam itu berlangsung selama seminggu sehingga tidak ada lagi penduduk Islam yang tinggal di Kota Jerussalem yang terselamat.

Menurut Ibnu Athir di dalam bukunya, Al-Kamil fit Tarikh, sebelum sampai ke Kota Jerussalem, tentera salib di bawah pimpinan Raja Reymond menakluk satu tempat bernama Maaratun Nu`man.Di situ mereka membunuh lebih seratus ribu umat islam dan melemparkan mayat mereka ke dalam api.

Menurut Gustav Le Bon, dalam bukunya mengenai perang Salib pula mencatatkan begini, “Kaum Salib kita yang mengaku kuat beragama itu tidak cukup melakukan kerosakan dan kezaliman kepada umay Islam. Bahkan mereka sudah bermesyuarat  dan mengambil keputusan yang seluruh penduduk Baitul Maqdis dibunuh. Korban kekejaman itu bukan sahaja kepada orang Islam bahkan juga orang Kristian dan Yahudi yang enggan bekerjasama dengan mereka bagi melakukan tindakan yang kejam itu.Akibat kekejaman itu, kira-kira enam puluh ribu orang yang dibunuh selama lapan hari dan lapan malam sehingga tidak ada lagi orang yang selamat.

Ibnu Khaldun, seorang sejarawan Islam pula menulis begini, “Tentera Salib yang ganas dan kejam telah mengganas di Baitul Maqdis selama seminggu. Mereka melakukan rompakan, perkosaan dan membakar rumah-rumah penduduk. Apabila dihitung jumlah mayat di sekitar masjid, dalam rumah dan di sepanjang jalan,jumlahnya tidak kurang tujuh puluh ribu orang.

Tetapi,apabila Kota Jerussalem ditawan oleh tentera Islam pada 15 Oktober 1187,berlaku sebaliknya.Salahudin Ayubi memerintahkan tentera Islam memberi layanan yang baik kepada tawanan.Tidak ada seorang pun penduduk Kristian di Kota Jerussalem yang dibunuh ataupun dianiaya.Sebaliknya penduduk Kristian termasuklah tentera Salib dibenarkan meninggalkan Kota Jerussalem dengan membayar tebusan mengikut kemampuan masing-masing.

Selepas berjaya menawan Kota Jerussalem dan mengikat perjanjian perdamaian dengan tentera Salib,Salahudin Ayubi kembali ke Damsyik.Walaupun ketika itu beliau menjadi pemerintah dari Mesir hingga ke Yaman dan namanya masyhur kerana berjaya menakluk Baitul Maqdis daripada tentera Salib namun beliau tetap memilih hidup yang sederhana.

Pada 16 Safar 598 Hijrah beliau jatuh sakit.Beliau meninggal dunia pada malam 27 Safar, 598 bersamaan Mac 1193 ketika berumur 55 tahun dan dikebumikan di Damsyik,Syria.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s