Ada akal,fikir…

salam…

setelah penat bekerja.
xpenat pon sebenanye..
dok standby je..
aku pon terus capai helmet xde visor kawan aku punya..
pastu stat moto..
aritu aku rs x sedap ati pulak..knapa entah..
x pa,aku pon cam biasa ..baca doa..bismillah..
a’uzubikalimaatillaahittammatiminsyarrimashona’t…

masuk gear satu..gear 2..3..4..
time tu baru lepas hujan..tgh gerimis je…
mmg purata aku bawak moto kat sini agak laju..
sbb takut jem kat checkpoint Tuas..

kat satu junction,aku kluar dgn laju d belakang sbuah lori..
mulut aku masih trkumat kamit mmbaca doa..(sbb x sedap hati)
xsemena2..lori tu brek..
atok die…isy..moto aku..
brek blakang x de..brek depan je..
tayar moto aku jadi licin disebabkan hujan…xpa..aku lepas brek..lepas..brek balik..tp
x sempat bro…
apa laga…tersembam la aku..
nk elak lori kontainer punya pasal…
lori tu terus bergerak..
tanpa menghiraukan aku yg terkapai2 d tpi jalan..
tp sbenanye aku smpat lompat dr moto tu..jd moto je la tersembam d bahu jalan…
aku ada la luka sikit..
seb bek x de org…
x de sgan sgt..

lpas tu aku angkat moto…
moto x leh stat…tmpat letk kaki bengkok truk mnyusahkan aku nk masuk clutch..
box moto patah…
hmm..
aku lap2 lumpur kat overall baru ni..
lutut koyak…
aku pon duduk kjap kat tepi jln..
tenangkan jiwa…
dok terfikir…
hmmm…
“ai..baca doa pun accident gak???..”
termenung kjap aku kat bahu jln tu…
pastu tetibe datang cetusan murni kat fikiran aku..
“der..lu..kalau x baca doa lagi teruk gua rasa”…
Alhamdulillah..tercetus tetibe kat bibir aku…

balik la aku lpas tu….
seb bek clutch moto tu elok time nk balik..
nak masuk gear 1 baca basmallah..nk masuk gear lagi baca lagi…dlm hati aku time tu..

“Ya Allah,kalau ENGKAU x tolong aku time ni ..sape lg nk tolong..tolong la Ya Allah..dah la hambaMU ini kat negera orang..x biasa lg..Ya Allah…ENGAKU saje la yg aku harap..haduuu…”…

haaa..amek kao ..baru terkapai meminta bantuan Allah…
esok x pegi keje..
buat excuse/…
huhu..

nak crita…
>ada ‘akal fikir..
>sntiasa berbaik sangka trhadap Allah…
>Allah maha Penyayang…salah satu cara DIA nk hapuskan dosa kita ialah dgn bg musibah…layan je musibah tu…
>ko sentiasa percaya dan yakin dan berharap dgn bantuan Allah..
>sntiasa kontrol cool walaupon apa yg blaku…
>yakin Allah mndengar sgala permohonan ko…tapi kalo kite banyak buat maksiat akan hilang sifat kebergantungan terhadap Allah tu..

aku nk kongsi sesuatu hari ni..
“banyak usha pompuan bukan mahram akan menghilangkan kemanisan ber’ibadah”
x pcaya..ko try ah…

Wallahua’lam..
=)

Sumber sahabt NAim

One thought on “Ada akal,fikir…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s