Cara mengekalkan motivasi

dipetik dari matri perlis

 

Cemana nak maintain supaya motivasi tu sentiasa ada? Ni caranya :

1. Ucapkan kata-kata positif, supaya ia menerbitkan getaran positif dari minda. Kalau boleh, beri semangat pada diri sendiri setiap pagi, setiap hari, setiap saat Anda bernafas.

2. Baca artikel-artikel motivasi pendek yang meransang booster semangat, supaya ia menjadikan gelombang minda Anda bertukar menjadi lebih positif.

Paling best, dengar ceramah motivasi pendek guna mp3 player, mp4 player, handphone atau walkman. Di waktu pagi, banyak gelombang negatif yang bersimpang siur dari orang sekeliling.
Trafik jem, berita keganasan dan cerita-cerita politik banyak menerbitkan getaran negatif yang sangat kuat.

3. Saat Anda sedar yang Anda mula berfikiran negatif, bersangka buruk atau tiba-tiba memaki hamun sebab Anda tak puas hati, latih diri untuk ucap istighfar.

Sebab apa? Istighfar dapat mencuci kekotoran yang terbit dari dalam hati. Perkataan yang kita baca, lihat dan dengar menerbitkan getaran energi minda yang berbeza.

Bila perkataan negatif, energi yang terbit menjadi negatif.

Then, ia mempengaruhi emosi kita supaya bertukar menjadi negatif. Kesannya, motivasi menurun, kita tak bersemangat, lemah longlai, malas, asyik bertangguh bahkan lebih teruk lagi, kita kurang inspirasi untuk meneruskan hidup.

Hanya ada satu jenis gelombang yang menguasai minda, sama ada positif atau negatif. Perkataan yang kita baca, ucap dan dengar mempengaruhi gelombang-gelombang minda ni.

Jadi, untuk memastikan diri Anda sentiasa bersemangat dan sentiasa bermotivasi, dekatkan diri dengan perkataan-perkataan yang positif dan yang baik-baik saja, sedekat yang mungkin, sekerap yang mungkin.

Supaya, energi yang terbit adalah positif dan kesannya, Anda bersemangat sepanjang hari, 7 hari seminggu!



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s